Oto pytanie na które każdy zapewne zna odpowiedź i umie zmieniać biegi, ale nie koniecznie potrafi zrobić tego w dobry sposób pomimo że ma długi staż w prowadzeniu samochodu. Płynna jazda samochodem sprawia jednak dużo problemu zarówno młodym kierowcom jak i tym doświadczonym. Dlatego postaram się troszkę przybliżyć kiedy zmieniać biegi, jak i kiedy redukować biegi i jak prawidłowo zmniejszać biegi do prędkości.
Zmiana Biegów
Ogólnie powinniśmy trzymać obie ręce na kierownicy, lecz gdy chcemy zmienić bieg to wtedy powinniśmy położyć rękę na drążku, chwytamy za górną część drążka i płynnym ruchem zmieniamy jego położenie – w miejscu gdzie aktualnie jest wyższy bieg. Lecz najpierw puszczamy nogę z gazu i w tym czasie zmieniamy bieg. Najważniejszą informacją jest aby auto nie szarpało oraz nie robiło skoków gdy zmieniamy ten bieg, należy wcisnąć sprzęgło do końca. Gdy już to zrobimy płynnie ściągamy nogę z gazu i delikatnie dokładamy gazu aby jazda była płynna i spokojna.
Jak prawidłowo zmieniać biegi na wyższe ?
Cały czas ta sama zasada czyli płynne wykonanie zmiany biegów. Szybki ruch ręką i dobra zmiana drążka sprawia spokojną jazdę, nie powinniśmy szarpać go na siłę i ustawiać w taki sposób gdzie zdecydowanie nie powinno go być. Przy zmianie biegu na wyższy powinniśmy zablokować nadgarstek i wykonywać ruch ramieniem, a przy zmianie na niższy bieg używamy samego nadgarstka. W silnikach benzynowych prawidłowa zmiana powinna mieć miejsce gdy osiągniemy 2500 obrotów na minutę, a w silnikach diesla troszkę mniej gdyż 2000 obrotów na minutę. Więc odnosimy się przede wszystkim do dobrego momentu obrotowego silnika.
Kiedy redukujemy biegi ?
Przede wszystkim to ułożenie ręki jest takie same jak przy zmianie biegów na wyższy z nich. Służą one gdy chcemy zwolnić i kiedy zwalniamy, wykonujemy redukcję na niższy bieg nie używając przy tym hamulca. Silnik sam zmniejsza prędkość i wyhamuje, przydaje się to zwłaszcza przy śliskiej nawierzchni oraz także do wyprzedzania innego pojazdu na drodze lub do wyminięcia przeszkody na jezdni.
Jaki bieg przy jakich prędkościach ?
Oczywiście ruszamy z jedynki, zmiana biegu na wyższy, w tym przypadku na dwójkę powinna być w granicach 10 do 20 kilometrów na godzinę. Kolejny zmiana na trójkę powinna być w okolicach 30 do 40 kilometrów na godzinę. Zmiana drążka biegów z trójki na czwórkę powinna się odbyć od 50 do 55 kilometrów na godzinę. Następna zmiana czyli z czwórki na piątkę od 65 do 70 kilometrów na godzinę. A w przypadku jeżeli spotkamy się z sześciostopniową skrzynią biegów zmiana biegów z piątki na szóstkę powinna być przy prędkości 100 do 110 kilometrów na godzinę.
Więc czasem warto wiedzieć jak dobrze zmieniać biegi aby nasz samochód jak najdłużej mógł funkcjonować i być sprawnym.
Leave a Comment